swollandfietstnaarpraag.reismee.nl

Dag 5, Bad Lausick - Dresden, 100 km en 684 hm

Vandaag stond een korte rit op het programma. Eerst de rit naar Dresden, waarna we in de middag de oude hernieuwde stadskern zouden bezoeken.

Het dagelijks ritueel van ontbijt om 7 uur en kwart voor acht vertekken ging zonder problemen. Het weer was aangenaam, blauwe lucht, lichte oostenwind en een temperatuur van maar 25 graden. Er zaten weer vele leuke korte en lange klimmetjes in. De eerste keer was bij een omleidng, waar we toch doorgingen. Helaas was de weg nog vol losse stenen en niet begaanbaar. Met de hulp van een wandelaar kregen we toch goede aanwijzingen, waardoor we maar 100 meter moesten lopen Nadeel was echter dat we meteen een zeer steile klim voor de boeg kregen. ook de temperatuur begon flink te stijgen zoadat de bussstop rond de 50 km bij Perba zeer welkom was. Voordat we 30 km later bij Meissen aan de Elbe kwamen, kregen we nog bij iedere dorp eerst een mooie afdaling om dan weer ofwel steil omhoog ofwel langzaam maar lang te klimmen uit het dal. Bij Meiisen kregen we een mooie afdaling en hadden we een mooi uitzicht over de burcht. Bij deze afdaling botste Jaap nog tegen een bij of wesp op met als resultaat een dikke gestoken onderlip. Gelukkig niet ingeslikt.

Na de lunch in de bus bij de jeugdherberg,namen we snel een douche en gingen met de bus naar de binnenstad, waar wij een zeer interessante rondleiding kregen van Gerhard onze toerleider annex gids van de herbouwde binnensstad. We weten nu bijna alles van de Saksische hertogen en koningen...

Na het eten in de JHB ging nog een groep naar de neustad, waar we na heerlijk ijs, koffie en/of bier nog wat culturele zaken hebben bekeken, alvorens met de laatste tram naar de JHB terug te gaan in de regen.