swollandfietstnaarpraag.reismee.nl

Dag 4, Sondershausen - Bad Lausick, 165 km 1020 HM

Vandaag zou het de koninginnenrit gaan worden, ofwel de langste dag van de reis. Van Sondershausen in Thuringen oostwaarts naar Bad Lausick in Saksen.

Ontbijt om 7 uur en beoogde vertrek om 7:45. Het weer was aangenaam koel, droog en een blauwe lucht. Om twee minuten voor 8 vertrokken we uitgezwaaid door Gerhard en Joke, en onze busteam Cor en Linda.

Redelijk snel daarna kregen we de eerste klim van 10 % voor de kiezen, die we als een groep konden beklimmen. Daarna bleef het redelijk vlak, met af en toe wat drukke wegen. Het landschap was met grote graanvelden eindeloos, de wegen waren eindeloos en ook de stemming in de groep was eindeloos goed. Na 50 km hadden we de eerste bus stop in het plaatsje Wiehe. De bus stond daar in een parkje in de schaduw.

10 km verderop kregen we onze eerste echte heuvel van 120 meter naar 290 meter hoogte. Voor sommigen een leuke klim, voor anderen iets minder.... De afdaling was echter niet lang, maar 5 km later kwamen we in een meer bosrijk gedeelte, waar de tweede klim ons wachtte. Netvoor de lunch kreeg Jeannette trouwens haar tweede lek van de reis, maar werd vlot geholpen door haar medefietsers.

De lunch vond plaats bij Weissenfelz onder een viaduct. Veel schaduw dus. De lunch bestond o.a. uit haring en worstjes. Na de lunch nam Harry S plaats in de bus, terwijl Jeannette de taak van Harry T. achter in het peloton opnam. Zij kreeg het veiligheidvest aan maar mocht nog niet fluiten daar zij nog geen examen bij Harry hiervoor had gedaan.

De laatste 65 km was weliswaar mooi maar ook vermoeiend, zonder dat er echt veel geklommen moest worden. De lengte en de zon eisten toch wat energie op. Bij een chemische fabriek van DOW Chemicals bij Lippendorf in de buurt van Leipzig hadden we de laatste bus stop. Vlakbij wren ook de koeltorens van een kerncentrale zichtbaar.

De jeugdherberg in Bad Lausick lag uiteraard ver buiten de plaats en kon alleen via een paar pukkels bereikt worden. De kamers en de douches waren daarentegen groot en goed. Helaas was de aangeboden maaltijd niet geheel passend voor onze groep hongerige fietsers, maar uiteindelijk kregen we toch extra broodjes en noedels om onze magen te vullen. Er was wel voldoende vlees en exotisch fruit en groente.